sjoerd pet

SUPPLEMENTEN TIJDENS EN NA DE WORKOUT

SUPPLEMENTEN TIJDENS EN NÁ DE WORKOUT

Er zijn veel supplementen te koop, de één beloofd een nog spectaculairder resultaat dan de ander. De meeste van deze claims zijn niet waar, sterker nog veel supplementen bevatten zoetstoffen en andere chemische toevoegingen waardoor ze zelfs een nadelig effect hebben.

Toch zijn er ook een aantal supplementen die wel degelijk een verschil kunnen maken wat betreft gezondheid en training.

Wat gebruik ik tijdens en na mn workout.

BCAA’s
Tijdens mijn workout gebruik ik BCAA’s, dit zijn aminozuren die het lichaam nodig heeft bij zware lichamelijke inspanning. Normaal gesproken haalt het lichaam deze uit de spieren, waardoor je tijdens de training katabool (weefsel afbrekend) kunt worden. Door deze BCAA’s tijdens de training te supplementeren ga je dit katabole proces tegen.

Ik drink gedurende de training 30 – 40 gram BCAA’s.

Let er wel op dat veel BCAA’s bol staan van chemische stoffen om ze lekker te laten smaken. Ik kies voor pure BCAA’s zonder smaakstoffen. Minder lekker, maar veel beter voor jou en je spieropbouw!
Mijn motto is: “if it taste like candy, it probably is candy”

Post workout eet ik zoet fruit, zoals rozijnen, gedroogde pruimen, gedroogde abrikozen ect.. Ik kies hiervoor om glycogeen voorraden weer aan te vullen. Als je voordat je eiwitten neemt geen suikers hebt binnen gekregen zal een groot deel van de eiwitten direct omgezet worden in suiker, en hebben ze dus niet het gewenste effect.

Whey proteine
15 minuten na deze zoetigheid neem ik snelle eiwitten, over het algemeen kies ik voor whey proteïne. Deze proteïne is zeer snel opneembaar voor het lichaam en kan zo direct gebruikt worden door het lichaam om spiercellen te herstellen.

Ik neem post workout ongeveer 30 gram whey proteïne.

Naast whey proteïne voeg ik soms ook glutamine, glycine of BCAA’s toe aan deze shake.
Let ook bij whey proteïne weer op toevoegingen.

Magnesium
In mn post workout shake zit vaak ook magnesium. Magnesium is een essentieel mineraal die voor iedereen belangrijk is. Doordat dit mineraal een belangrijke rol speelt bij het samentrekken van de spieren, hebben fanatieke sporters extra veel van dit mineraal nodig.

Post workout neem ik 500 mg magnesium. Ik kies voor magnesium chelate, deze vorm is zeer goed opneembaar en veroorzaakt geen diarree.

Zink
Dit mineraal speelt een essentiële rol bij de energie stofwisseling. Mensen die fanatiek sporten hebben meer van dit mineraal nodig. Zink is voor het lichaam essentieel om voldoende testosteron te produceren, de hoeveelheid testosteron is een zeer belangrijke factor bij de aanmaak van spiermassa en de ontwikkeling van kracht.

Post workout slik ik 60 mg zink.

Verder kun je post workout vitamine C supplementeren. Van vitamine C is aangetoond dat dit stress verlagend kan werken, verder is het onmisbaar bij de aanmaak van collageen weefsel.

Comment!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *