sjoerd pet

WAAROM WE MEER VETTEN ZOUDEN MOETEN ETEN

5 REDENEN OM MEER VETTEN TE ETEN.

Veel mensen zijn bang (gemaakt) voor het eten van vetten. Het is inderdaad waar dat vetten meer calorieën bevatten dan koolhydraten en eiwitten. Toch hoef je niet bang te zijn dat je dik wordt door (de juiste) vetten tot je te nemen. Veel mensen zien vet enkel als brandstof voor het lichaam. Wat veel mensen echter niet weten, is dat vetten ook bouwstoffen zijn en onmisbaar zijn voor talloze essentiële functies in het lichaam.

1. Opbouw celwanden.
De wanden van elke lichaamscel is opgebouwd uit vet. De celwanden van hersencellen bestaan voor meer dan 50% uit vetten. Voor een goed herstel en de juiste celdeling zijn vetten noodzakelijk. Vetten zijn essentieel om tot op hoge leeftijd een gezonde hersenfunctie te behouden.

2. Basis van hormonen.
Hormonen zijn kleine boodschappertjes die vrijwel elk proces in het lichaam aansturen. Aan de basis van veel hormonen staan vetten. Zonder voldoende vet binnen te krijgen, is het voor het lichaam lastig een gezonde hormoonhuishouding te bewerkstelligen.

3. Immuunsysteem.
Waar suikers en zetmeel zorgen voor meer ontstekingen in het lichaam, hebben vetten juist een ontsteking remmende werking. Vooral mensen met auto immuun problemen zijn gebaat bij het onverzadigde vetzuur omega 3, wat bijvoorbeeld veel voorkomt in vette vis.

4. Opname nutriënten.
Verschillende vitamine zijn in vet oplosbaar en worden zonder vet te eten niet opgenomen. Zo wordt de vitamine K in broccoli, spruitjes en kool niet opgenomen wanneer hier weinig vet bij wordt gegeten. Zo ook betacaroteen in bijvoorbeeld wortelen wordt weinig mee gedaan door het lichaam, wanneer deze zonder vet geconsumeerd worden.

5. Betere vertering.
Vetten stimuleren de galblaas zich te legen. Gal is een zeer belangrijke spijsverteringssap wat naast dat het een belangrijke rol speelt bij de vertering, ook klachten als obstipatie tegengaat.

We hebben zowel verzadigde als onverzadigde vetten nodig. Pas wel op met bewerkte fabrieksmatige vetten zoals margarine en halvarine. Niet alle vetten zijn geschikt om te verhitten, gebruik hiervoor voornamelijk verzadigd vet zoals kokosolie, ghee of roomboter.
Onverzadigde vetten zoals zonnebloem olie en soja olie oxideren bij verhitting, en hebben hierom zeer nadelige effecten op het lichaam.

Comment!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *