sjoerd pet

ZO ZORG JE ERVOOR DAT JE LEKKER SLAAPT

7 TIPS VOOR EEN GOEDE NACHTRUST

Dat voldoende slaap een belangrijke factor is om optimaal te kunnen presteren staat niet ter discussie. Mensen die voldoende nachtrust hebben en diep slapen presteren beter op vrijwel elk gebied en hebben een lager risico op tal van gezondheidsklachten. Iedereen heeft zo nu en dan te maken met wat mindere nachten. Hieronder 7 tips waarmee je ervoor kan zorgen dat je gemakkelijker in slaap valt, dieper slaapt en door slaapt.

1. Beweeg en sport overdag.
Goed slapen heeft alles te maken met je hormoonspiegels. door overdag in actie te komen, zorg je ervoor dat je hormoonspiegels normaliseren en je ’s avonds gemakkelijker in een diepe slaap valt.

2. Ga regelmatig naar buiten.
Door voldoende daglicht mee te pakken (ook als de zon niet schijnt) zorg je ervoor dat overdag de aanmaak van melatonine geremd wordt, waardoor je je fitter zal voelen. Hierdoor zal je lichaam ’s avonds juist meer melatonine aanmaken. Melatonine is een van de belangrijkste hormonen als het gaat om een goede nachtrust.

3. Drink geen koffie meer na 15.00 uur.
Koffie en andere oppeppende stoffen (zwarte thee, chocolade, cola en nicotine) zorgen voor een verhoging van stresshormonen tot wel 8 uur na inname. Deze stresshormonen houden je wakker en zorgen ervoor dat je niet diep in slaap komt. De een heeft hier meer last van dan de ander, probeer dit uit voor jezelf.

4. Hoe donkerder je slaapkamer hoe beter.
Licht zorgt ervoor dat er meer serotonine in je bloed komt. Serotonine houdt je wakker en zorgt ervoor dat je minder diep slaapt.

5. Luister Barok muziek.
Barok muziek zorgt ervoor dat je hormonen en neurotransmitters in balans komen, hierdoor heeft het een zeer ontspannende werking. Deze muziek helpt je niet alleen gemakkelijker in slaap te vallen maar zorgt er ook nog n’s voor een betere concentratie. Luister deze muziek tijdens het leren en het zal je prestaties stimuleren.

6. schakel T.V. en computer tijdig uit.
TV kijken en computeren zorgt voor onrust in je hoofd. Door een uur voordat je naar bed gaat deze apparaten uit te zetten val je gemakkelijker in slaap. Heb je niks te doen die tijd? Pak een goed boek, dit zorgt juist voor meer ontspanning

7. Neem ’s ochtends een koude douche.
Veel mensen maken overdag te veel melatonine aan, en juist te weinig cortisol. Dit zorgt ervoor dat je je overdag moe voelt. ’S avonds maken ze juist teveel cortisol aan, en te weinig melatonine om diep te kunnen slapen. Om deze hormoonspiegels te optimaliseren is het zeer effectief om de dag te beginnen met een koude douche, hierdoor maakt je meer cortisol aan, minder melatonine en ervaar je meer energie gedurende de dag. ’S avonds gaan juist de cortisol levels omlaag en stijgt de hoeveelheid melatonine, waardoor je gemakkelijk in een diepe slaap valt.

Comment!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *